FILM: Lära sig göra armhävningar och chins – 4 steg i smithmaskin

Fredag kompis!

Märkligt hur känslan alltid smyger sig på, även om jag numera mest jobbar hemifrån och dagarna flyter ihop. Helgstämningen är en helt annan mot övriga veckodagar, eller vad tycker du? Förmodligen mycket för att jag har skolbarn och ser fram emot ett par lediga dagar ihop. Och är det något som sätter känslan inför helgen är det väl fredagsfys? Att fira med rörelseglädje, gärna ihop med en eller flera vänner.

Som du kanske minns filmade jag övningar ihop med Therese för ett par veckor sen? Alltid lika roligt och förhoppningsvis användbart för dig. Vi är ju båda PTs med erfarenhet av vad många tycker är svårt och vill bli bättre på, som armhävningar och chins.

Armhävningar och chins är två fantastiska men tunga helkroppsövningar där din teknik är lika avgörande som styrka. Och istället för att börja med den svåraste varianten, vilket kan kännas hopplöst, visar vi hur du kan träna i olika steg. Börja med lättaste och när du orkar 8-12 stycken går du vidare till nästa.

Lära sig göra armhävningar och chins – 4 steg i smithmaskin

4 steg mot armhävningar i smithmaskin

  • Armhävning nivå 1: Stången högt upp.
  • Armhävning nivå 2: Stången längre ner.
  • Armhävning nivå 3: Jobba excentriskt ner – upp på knä.
  • Armhävning nivå 4: Full armhävning på tå både upp och ner

4 steg mot chins i smithmaskin

  • Chins nivå 1: Stående rodd.
  • Chins nivå 2: Hängande rodd.
  • Chins nivå 3: Jobba excentriskt genom att bromsa din kroppsvikt på vägen ner – ta hjälp upp med ena benet på en låda/bänk.
  • Chins nivå 4: Full chin up, d.v.s. dra dig både upp och bromsa ner.

Önskar dig all lycka till med träningen och en riktigt fin fredag! /A

Fler filmtips på temat

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras