FILM: 25 minuters rumpträning med kettlebell och miniband – 6 övningar

rumpträning med kettlebell

Årets julskinkepass serverat.

Rumpträning med kettlebell och miniband, för att du som tränar hemma i rådande tider också ska kunna köra. Det har blivit lite av en tradition att bjuda på ett rumppass varje jul här i bloggen. Julskinkan, kungen bland maten på många julbord, men faktiskt är även våra egna skinkor kungliga. Rumpan, uppbyggd av musklerna glutens minimus, medius, maximus, som har betydligt fler funktioner än att vara attraktiv och skön att sitta på. Dels är det stora muskelgrupper som du använder dagligen och som även höjer pulsen när du tränar. Dels involverar övningarna även dina coremuskler, koordinationen och balansen.

Här ger jag dig fler fördelar med en stark julskinka, goda skäl att ge dig ännu ett pass – nu för rumpträning med kettlebell och miniband. Och har du inte det ena eller andra av redskapen, välj alternativa övningar eller kör det som går (övning 3–6) med din kroppsvikt.

 

≈ 25 minuters rumpträning med kettlebell och miniband

1. KETTLEBELLSVINGAR med gummiband för aktivering av rumpa/utsida lår.

2. SIDOSTEG MED MINIBAND eventuellt + kettlebell (2 x 45 sekunder på varje sida).

3. ENBENSMARKLYFT. Kör 2 x 45 sekunder för varje sida.

4. MUSSLAN MED MINIBAND. Kör 2 x 45 sekunder för varje sida.

5. RUMPKICK MED MINIBAND. Kör 2 x 45 sekunder för varje sida.

6. HIP-THRUST MED MINIBAND ev. + vikt. Upp – spänn rumpan – knäna åt sidan – ner med kontakt.

Förslag på upplägg:

Jobba 4 x 45 sekunder per övning med 15 sekunders vila/förflyttning mellan varje. Antingen en övning i taget eller om du kör passet som en cirkel. Heja! /A

Fler läs- och filmtips för rumpträning med kettlebell och andra redskap:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras