FILM: Bygg starka knän – övning i 4 riktningar

starka knän

Har du problem med dina knän eller vill slippa få?

Då kan du bygga stabila, starka knän genom att jobba som ”i en ruta”. Rörelser, djup och belastning i olika vinklar och riktningar som gör dina knän tåliga inför idrott och livet.

Just våra knän är extremt utsatta och vanliga att få olika problem med som jag skrivit om förr. Jag har själv varit drabbad i olika perioder, men just nu smärt- och skadefri. Så befriande! Bland annat genom att träna förebyggande för att få just starka knän. Övningar som denna där du både kliver 1. bakåt, 2. åt sidan (gärna djupare än mig :), 3. med korsat steg bakom dig, 4. framåt.

Bygg starka knän – kanonövning i 4 riktningar

1. Tänk som att du ”markerar en fyrkant” med knät. Ena foten alltid är kvar i marken och andra är benet du klivet med åt 4 håll.

2. Fäst gärna blicken på en stilla punkt och håll en stark och stabil core, vilket ger bättre hållning och balans.

3. Upprepa lika många gånger för varje ben, förslagsvis 3 x 12 steg för varje sida. För lätt? Håll i något tungt när du jobbar.

Vikten av starka knän?

Kanon för dig som löptränar eller spelar fotboll, men även annars. Du vet, ibland kliver vi fram, ibland åt sidan, ibland bakåt – ofta oförberett. Därför är det bra med stabila, starka knän (+ resten av kroppen förstås) och balans inför olika riktningar. Dessutom smart övning för bra träning på liten yta.

Lycka till om du testar. Kram! /A

Fler film- och lästips:

2 kommentarer
  1. Har något hänt med ditt instagramkonto? Jag hittar det inte när jag kom på att jag inte sett några inlägg på ett tag.. 😢

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras