FILM: Hitta din corekontakt – bra kom-igång-övning

Att hänga ”rakt upp och ner” ger bra coreträning, men ibland kan vi behöva backa ytterligare ett steg.

God corekontakt kan verka enkelt, men är ingen självklarhet. Och en bra start – om du aldrig kört specifik magträning, haft ett uppehåll, varit gravid eller som mig för ett par år sen – gjort en rectus diastasoperation, är att lära kroppen koppla på dom inre magmusklerna innan du ger dig på tyngre övningar. Ja, även inför annat i livet. Din core är ju med dig i allt, stabiliserar, skyddar ryggen m.m.

Lätt och lungt kan va det bästa ibland. Här visar jag dig en favoritövning för att stärka inifrån och få corekontakt:

FILM: Hitta din corekontakt – bra kom-igång-övning

  1. Sitt med stolt hållning.
  2. Tänk dig ett inre blixtlås där du aktiverar bäckenmusklerna och drar in- och ihop coremusklerna hela vägen upp till bröstbenet.
  3. Lyft ett ben i taget, lite lite (max ett par dm) från underlaget.
  4. Håll ett par sekunder, sänk sen långsamt ner benet igen.
  5. Upprepa ex. 3 x 10 gånger för varje ben.

Därefter finns mängder med tunga övningar, men som du säkert hört förr: ”vi blir aldrig starkare än vår svagaste länk”. Ibland bra att träna lätta övningar för att få kontakt med det fantastiska stödet du har där inne och inte låta dom yttre, ofta starkare, ta över.

Kör så det.. eh.. lugnt å fint. Kram! /A

Fler lästips relaterat till god corekontakt:

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras