FILM: Z-press – kanonövning för axlarna i 3 nivåer

z-press

Tycker du pressövningar är jobbigt?

Prova sittande z-press så blir det ännu jobbigare, haha. Och stärkande på nya sätt. Som ofta är ju det vi tycker är utmanande också det som utvecklar oss som mest, men att starta på en orimligt tuff nivå är knappast kul. Därför guidar jag dig steg för steg mot en allt tyngre variant, plus förklarar fördelarna med varje variant.

Z-press – kanonövning för axlarna i 3 nivåer

Nivå 1 – stående

» Fördelar: Jämnsidig styrka för främst axlar, bål och möjlighet att ta hjälp av underkroppen i en push-press.

Nivå 2 – sittande

» Fördelar: Extra krut till din bålstyrka och ger ökad rörlighet kring skuldran. Mer utmanande utan hjälp av underkroppen.

Nivå 3 – sittande botten-upp

» Fördelar: Ger ökad greppstyrka, balans och stabilitet i axeln.

Att tänka på: Eftersträva en stilla-, stark- och stabil bål, sträck ut armen helt när du pressar.

Jag är så glad över all ny inspiration jag får av andra coacher. Den här hämtade jag vid ett pass i Actics outdoor box i Norra Djurgårdstaden och andra får jag på Fit4Life. Tröttnar ta mig tusan aldrig på träning. Puss och heja på med din! ♥/A

Gillar du övningar som z-press rekommenderar jag även:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras