FILM: Skala dina push-ups – 6 nivåer, från lätt till tung

push-ups

Armhävningar, kanske världens bästa-, mest lättillgänglig överkroppsövning utan redskap?

Eller push-ups om vi ska vara internationella. Och ”överkroppsövning” vet jag inte, extra betoning på bröst, axlar, core och triceps, men i princip hela kroppen aktiveras. Att du står i en plankposition utmanar ju bålen väldigt mycket, men du har även stor nytta av att spänna rumpa och lår, samt att hämta kraft från händerna.

Push-ups är en av powerövningarna jag verkligen rekommenderar dig eftersom du inte behöver något redskap mer än dig själv och ändå kan anpassa nivån på flera sätt. En fantastisk övning till din hemma-, utomhusträning och på resan, men tung. Och istället för att börja med den svåraste varianten, vilket kan kännas hopplöst, visar jag hur du kan träna push-ups i olika steg.

Push-ups – lätt till allt tyngre i 6 steg

  1. På knä
  2. Med paus / hand release (tryck ev. upp på knä)
  3. På tå
  4. Med ett ben lyft / ojämn belastning
  5. Med diagonalt knäindrag
  6. I pik / hand stand

Hur? Börja med lättaste och när du orkar 8-12 stycken går du vidare till nästa. Eller tvärtom – om du orkar göra ”3 av hand stand push-ups” kan du fortsätta med en lättare tills du gjort ex. 12 repetitioner.

Att tänka på oavsett nivå: Fokusera på anspänning i hela kroppen, framför allt din core, men även att spänna rumpa, lår, hålla en neutral nacke och spreta på fingrarna för att få kraft från marken. Heja heja! /A

Fler filmtips för dina push-ups:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras