FILM: Stark rygg på resan – rodd på 5 sätt 

Om jag bara fick styrketräna EN muskelgrupp i sommar..

..skulle jag nog valt ryggen. Där rodd är en dunderövning som du kan göra på många olika sätt med det du har tillgängligt. Kroppens framsida är ju oftare lättare att träna, men ryggen prioriterar jag mer och vill därför visa dig övningar för.

Varför?

Just ryggen och rodd? Jo, många av oss ofta sitter framåtböjda över våra skärmar, kanske ratten i sommar, bär barn, matkassar och andra prylar så att ryggen krummas och axlarna blir framåtroterade. Övningar som rodd stärker musklerna på baksida axlar, bröstryggen, hela breda ryggmuskeln, ländryggen, din core och biceps så att din hållning och därmed många ryggproblem kan minska. Fler fördelar hittar du bl.a. i artikel på SportHälsa att ta med dig inför passet.

Rodd teknik

Att lära dig hur du aktiverar musklerna där bak kommer inte bara vara fördel vid din träning, utan även hjälpa dig om du hamnar i en ond position framför datorn t.ex.. Vet du har du ska aktivera musklerna mellan skulderbladen går det snabbt att rätta till få en skönare hållning.

  1. Börja med utsträckta armar och skuldra.
  2. Kom bak med axlarna och försök känna kontakten med musklerna i baksida axlar/ryggen.
  3. Dra mot nedre delen av magen med överarmarna nära kroppen och eftersträva en avslappnad nacke.
  4. Knip åt mellan skulderbladen.
  5. Bromsa vikten/motståndet på vägen ut med armarna igen. Upprepa.

Den här tekniken använder jag vid alla mina roddar, oavsett redskap. Och det är alltid bra att ha en bank med varianter om du också växlar miljö, men vill fortsätta träna. Här visar jag dig 5 olika varianter av rodd som passar extra bra utomhus-, hemma- eller på resan.

Stark rygg på resan – rodd på 5 sätt

  1. Rygglyft med kroppsvikt
  2. Med bord
  3. Med långt gummiband
  4. Med miniband
  5. Med TRX

Ett miniband ligger alltid i min ryggsäck, men jag gillar variation. Vilken roddvariant väljer du till nästa styrkepass? Kram! /A

Fler övningar än rodd till din ryggträning hittar du här:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras