Stela axlar? 5 uppmjukande övningar för axlar och bröstrygg

stela axla

Stress och mycket tid framför våra skärmar påverkar oss inte bara mentalt.

Det är lätt att hamna i en framåtroterad position och spänna sig onödigt mycket, med stela axlar på köpet. Ja, vi säger ”axlar”, men jag syftar även på bröstryggen och förkortade muskler på framsida överkropp. Det är något av mitt eget dilemma, som inte bara ger en taskig hållning utan med tiden kan leda till smärta och skador, plus begränsa en vid träningen. Overhead squat är t.ex. supersvårt att göra med mina stela axlar. Men. Som vid det mesta finns en lösning – träning!

Här visar jag dig 5 övningar som mjukar upp kring stela axlar, bröstryggen och en förkortad framsida, kan hjälpa till att förbättra din hållning och minska eventuella besvär. Inte bara bra för oss som sitter mycket framöver datorn. Övningarna kan även användas som uppvärmning inför exempelvis ett styrkepass, där bättre rörlighet kan öka din prestation i flera övningar och minska skaderisken även där. Eller om du mest är ute efter den mentala effekten, att varva ner, andas och hitta ett inre lugn? Prova gärna.

Stela axlar? 5 uppmjukande övningar för axlar och bröstrygg

1. Sidotwist med armrotation

Böj ena benet och vrid knät åt motsatt sida med motsatt arm, samtidigt som du rotera överkroppen åt andra hållet. På samma sida som knät du böjt sträcker du ut en så rak arm som möjligt (om du inte har träningspolare i vägen) och roterar i en cirkel. Upprepa lika många varv åt varje håll, för båda sidor.

2. Knästående armbågssträck

Stå på alla 4 med ena underarmen böjd som stöd. Andra armen böjer du med handen lätt på huvudet. Vrid armbågen från den i golvet upp mot taket. Eftersträva en stilla höft.

3. Roterande ”katt-ko”

Stå på alla 4 och tänk att du jobbar i cirklar med ryggraden, från svankande till krummande och samtidigt åt sidorna.

4. ”Barnet” till ”delfinen”

Sitt på knä med underarmarna i golvet och armarna sträckta framför dig. Räta ut benen med rumpan högt mot taket och belastningen på överkroppen. Kom ner igen, sträck ut och upp…

5. Huksittande armsträck

Sitt på huk (om svårt lägg något under hälarna eller sitt på knä, då det är dina stela axlar/bröstryggen som är främsta fokus). Sträck en rak arm i taget upp mot taket.

Upplägg: Välj ut någon av övningarna eller alla som ett mentalt nerharvande och fysiskt uppmjukande pass, förslagsvis med 5 repetitioner per övning och sida.

Med mina stela axlar, mjuka övningar och kattungar önskar jag dig en riktigt skön helg! ♥/A

Fler övningstips till dig med stela axlar – eller som behöver ge dom mer stabilitet?

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras