Stretcha rumpan – 5 (halv)sköna övningar som mjukar upp

Onsda [ASS] sstretch?

Eller vilken dag som helst, att stretcha rumpan är ofta aktuellt. Vi är många som har extra stela muskler runt höften och rumpan, vilket både kan komma av löpning, cykling, annan träning, av stillasittande, stress..  så därför vill jag visa dig 5 (halv)sköna övningar som mjukar upp stelheter i/runt din rumpa.

Får du inte upp klippet i bloggen kan du kika på det här på Intagram.

Stretcha rumpan – 5 (halv)sköna övningar som mjukar upp

➤ 1. Duvan mot höjd
➤ 2. Sittande rumpstretch
➤ 3. Duvan på golvet (ev. med press av din kropp om du lägger dig över främre benet)
➤ 4. Liggande knäkram / lätt rumpstretch
➤ 5. Liggande rumpstretch / mer intensiv

▪️Hur? Hitta en eller flera övningar som passar just dig, alltså där du känner att det sträcker i/runt rumpan. Håll 3-5 djupa andetag i varje övning, för varje sida eller så länge du behöver till spänningarna släppt.

▪️Varför? Smärta och stelheter som begränsar oss, kan ge problem med andra kroppsdelar och även vara falsk ischias, men rörlighet- och stretchövningar hjälper. Kan även ge dig ökat rörelseomfång vid styrketräning, bättre teknik, prestation, minskad skaderisk..

..plus avkopplande på ett halvhärligt/ont sätt? Perfekt att inleda/avsluta din träning med, eller vakna upp med. Önskar dig en ASSskön onsdag, kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras