Stark och skadefri rygg – 5 övningar med gummiband och räcke

Att träna det du inte ser i spegeln..

..är ofta en bra idé, speciellt för en skadefri rygg. Din bak- och insida har du säkert koll är viktiga för det mesta i livet och som vanligt är det bra med några positiva anledningar till det du gör. Det ökar ju motivationen, så fördjupa dig gärna om fördelarna med ryggträning inför passet. Annars känner du säkert nyttan bara av att prova passet.

Här visar jag dig mitt senaste styrkepass i utegymmet vid Edsviken.

Stark och skadefri rygg – 5 övningar med gummiband och räcke

➤ 1. Utåtrotation – aktivering och uppvärmning av axlar
➤ 2. Pull ups – så många du kan. Om färre än 5, fortsätt med jumping pull-ups. Hoppa upp på 1, bromsa ner på 3
➤ 3. Enarmsrodd med liten rotation
➤ 4. Räckhäv
➤ 5. Sidoplanka med axeldrag

Får du inte upp klippet i bloggen hittar du det här på Instagram.

▪️Hur? Jag körde en övning i taget med 4 x 6-12 reps av varje övning och sida. Du kan också lägga upp det som ett cirkelpass, köra ett set av varje övning och sida direkt efter varandra. Vila 1 minut och upprepa 4 varv.

▪️Tanke? Jag startar ofta mina pass med uppmjukade rörlighet/aktivering av viktiga delar, sen det jag tycker är utmanande/vill bli bättre på (här pull ups) och ”ren core” mot slutet så den är pigg hela passet ut.

▪️Varför? Rygg, axlar, core, greppstyrka.. prioriterar jag högt att stärka och därför gärna väljer. För juste hållning och hållbar, skadefri rygg inför skärmjobb och ett allmänt jävla härligt liv, vilket jag tänker att du också kan behöva? ♥️

Ofta filmar jag övningar utifrån önskemål eller min tanke om ditt behov, men såhär såg min träning ut på midsommardagen, utan ”teater”. Kanske något att plocka hem till din nya träningsvecka? Stor kram! /A

Fler rekommenderade program för en skadefri rygg:

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.