Megastark med miniband – program med 10 övningar för hela kroppen

MEGASTARK..

..med miniband!? Vad är det för rubrik? Är det ens möjligt? Jag säger javisst. Du kan inte köra exakt samma övningar som med en skivstång eller andra vikter, träningseffekten blir därför annan och det är bra att variera sig. Men kroppen bryr sig inte om hur redskapet ser ut. Det är fortfarande överbelastning som gäller för att bli starkare och överbelasta kan du göra med ett miniband.

5 fördelar med miniband

1. Muskelstärkande. Ger ett effektivt motstånd vid övningar för hela kroppen och under hela rörelsen.

2. Skonsamt. Smart träning för prehab, rehab och nybörjare. Minimal risk att skada dig och lätt att känna kontakt med musklerna, vilket är en bra riktlinje för att du gör rätt.

3. Lättillgängligt. Som du hör på namnet, litet och därför smidigt att träna med hemma eller ta med i fickan dit du vill köra. Och regelbundenhet ger resultat, både på sikt och i form av glädje i nuet.

4. Multifunktionellt. Kanon vid såväl aktiveringsövningar (populärt vid rumpträning) som uppvärmning och styrketräning för hela kroppen, var som helst.

5. Billigt. Ok, det klår inte kroppsviktsträning, men om du jämför med annan utrustning. Och trixet när du tränar enbart med kroppsvikt är att komma åt vissa kroppsdelar, som övre delen av rygg och axlar. Det löser ett gummiband.

Just nu även eftersom det ökar träningsmöjligheterna såhär i coronatider för dig som undviker offentliga gym. Där har du några starka skäl till att jag vill ge dig YTTERLIGARE ett träningsprogram med detta grymma miniredskap. Något att variera dom tidigare med? Så. Varsågod att spara ner om du vill.

Megastark med miniband – 10 övningar för hela kroppen

  1. Sidosteg med band runt vristen
  2. Enarms axeldrag utåt
  3. Enbens rumänskt marklyft
  4. Pilbåge (hög rodd)
  5. Hip-thrust
  6. Enarms axelpress
  7. Magliggande benspark
  8. Enarms tricepspress
  9. Enarms bicepscurl
  10. Psoas march

Förslag på upplägg: Kör 2 övningar i superset med (direkt efter) varandra, övning 1 + 2, 3 + 4 o.s.v. med 10 repetitioner per övning och sida x 3 Du kan även göra 1 set per övning direkt efter varandra, vila någon minut och upprepa 3 varv.

Lycka till med din träning. Kram! /A

Bilder: Pär Olsson

Vill du hellre dela upp kroppen på 2 pass med ditt miniband? Spana in dessa filmer:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras