FILM: Poweryoga – 10 minuter dynamiskt flöde

”Jag är för rastlös för yoga”.

Eller: ”yoga ger ingen bra träning”. Känner du igen dig? Då ska du prova poweryoga. Det fina med yoga är att det finns massor av olika stilar, så alla kan hitta en passande för sig. Jag kände själv som påståendena förr, att yoga var en för stillsam träningsform för mig. Men så började jag med att testa mer dynamisk poweryoga och allt eftersom fastnade jag för den mentala effekten. Oavsett träningsform följer ju även den med. Och inget skäl att yoga är fel, men bara för att ge dig exempel på hur 1a inställningen kan förändras över tid.

Lång inledning på kort pass – ca 10 minuter poweryoga i ett dynamiskt flöde. Kanonbra träning för hela kroppen, med såväl styrka, rörlighet, stabilitet, mentalt fokus och balans. Jag har tidigare gett dig ett lite lugnare 10-minuters yogapass, men här alltså när du vill fokusera mer på rörelse och muskelstyrka.

POWERYOGA ≈ 10 minuter dynamiskt flöde

1. SOLHÄLSNING B – sträck upp, krama om, knäböj, räta på ryggen. Vandra ut i en planka, sänk ner med ett lyft ben (alt. på knä) i uppåtgående hund till hund. Rulla upp, upprepa för andra sidan.

2. DJUPT UTFALL MED ARMSTRÄCK – kliv ut, jobba åt båda håll. Vandra tillbaka, sträck upp, vandra ut i hunden igen, upprepa för sida 2.

3. KRIGARE B + SOLKRIGARE – bakre fot i 45°, armar parallella med golvet. Vandra tillbaka, sträck upp, vandra ut i hunden igen, upprepa för sida 2.

4. DYNAMISKT UTFALL BAKÅT – bak med ett ben i taget, djupt ner, höften fram.

5. SUMO SQUAT MED HÄLLYFT – sjunk ner med stolt bröst, lyft en häl i taget.

6. DELFINEN – rulla ner, vandra ut i plankan, trippa framåt med fötterna.

7. DYNAMISK SIDOPLANKA – rulla från sida till sida i en sidoplanka med benlyft.

8. SIMMAREN – ligg på mage, gör dig lång, lyft och sträck motsatt arm/ben.

9. BÅTEN + PLOGEN – kom från båten, rulla bakåt i plogen x 3.

HUR:

Lägg allt fokus på styrka och rörelser, eller testa att även fördjupa andetagen hela vägen ner i lungorna när du utför dom. För ett längre pass, upprepa och/eller håll några andetag i varje position. Och vill du se varje position för sig, spana in min senaste post på Instagram. 

VARFÖR:

Min tanke är på dig med som vill yoga kort och gillar att ”känna” träningen rent fysiskt. Men, alla kan hitta sina fördelar: styrka, stabilitet, rörlighet, fokus, minskad stress, energi, närvaro.. när ska jag sluta? Vad behöver du?

NÄR:

Nu? Att starta dagen med, som en jobbpaus, i samband med din övriga träning, att varva ner med innan sovdags?

Önskar dig en skön yogastund – och/eller tipsa en vän du tror skulle må bra av ha passet. Namaste! ♥/A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras