Hur du får tid för träning – 10 tips

tid för träning

Jag har inte tid att INTE träna..

..som du ser, haha. Tid för träning kommer av sig själv när jag ska hinna ikapp- och valla kidsen tryggt mot skolan. Har inte heller tid att ställa kameran i rätt vinkel (därför tidssparande att anlita proffsfotograf ibland), men vill orka hänga med mitt gäng, som blir snabbare och snabbare, i många år framöver. Och om vi zoomar ut – hålla mig frisk, fokuserad, positiv..  i livet. Dessutom är det så mycket runtomkring träningen som berikar mitt liv. Socialt, upplevelser, miljömässigt, yrkesmässigt.. och man får vara glad som ens KAN träna. Ingen självklarhet.

Men. Vi är många som VILL-, vet hur vi ska göra och har all motivation i världen, men ibland är det ändå svårt att hitta tid för träning. Här hittar du mina allra bästa knep.

Hur du får tid för träning – 10 tips

  1. TA dig tid. Med risk att låta hård, men allas vårt dygn har 24 timmar och det är bara du själv som bestämmer vad du gör av dom. Tänk ”allt är bättre än inget” (snarare än ”allt eller inget”). Prioritera din hälsa för du är alltid värd att må bra ♥, vilket smittar av sig på omgivningen.
  2. Prioritera bort/avsätt begränsat tid för somligt. Som TV, sociala medier, slösurf.. Ge dig själv max en timme för slösurf t.e.x, innan du lägger undan mobilen.
  3. Smart planering. Förbereda så mycket som möjligt, som frukost kvällen innan, packa väskan, lägga fram kläder, gör storkok, ta med matlådor etc.
  4. Träningspass måste inte vara timlånga. 15-30 minuter är good enough om det är vad du har. Kör ex. intervaller, lunchträna, vid sidan av fotbollsplanen när ditt barn spelar, när ”laxen står i ugnen”..
  5. Utnyttja transportsträckor och förbered så det flyter. Packa med ombyte, cykla till jobbet, spring med barnen.. kan t.o.m. spara tid från att gå till/från bussen, vänta, köa och bli frustrerad.
  6. Välj träning efter svettnivå. Löpning är tidseffektivt, men hinner du inte med en hårtvätt? Välj ex. tung styrketräning med få repetitioner, yoga, coreträning eller en promenad för ”icke-svett”.
  7. Ensamståede/gräsänka eller mammaledig? Träna med din bebis, där barnen kan vara med, t.ex. löpning med vagn, lämna in till gymmets barnpassning, utomhus i lekparken, spring när dom cyklar som sagt, träna hemma när de små sover.
  8. Våga ta hjälp! Av städfirma (löser även många onödiga konflikter hemma), designers (för hemsidor/blogg etc.), PTs med träningen, barnflickor/ släktingar/ grannar/ föräldrar med barn på samma skola/ fotbollslag etc. för hämtning/ lämning.
  9. Middagar inför veckans stressiga dagar löser du med storkokplåtmat, en  matkasse, frukostmiddag.. keep it simpel! Och ibland – inte fel att köpa hämtmat.
  10. Sist men inte minst – stressa inte upp dig om du måste hoppa över ett pass. Allt har sin tid (!!), barn växer och blir mer självgående. I perioder kommer du har mindre-, andra mer tid att träna. Slappna av med den tanken. Kram! /A
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras