FILM: Stark med tjockt träningsband – 6 övningar för överkroppen

träningsband

Har du fått nog av gummiband?

Det har inte jag, haha, och det finns ju olika slags träningsband som passar för olika slags övningar. Här visar jag dig några med ett tjockare träningsband, Powerband, Training Band, gummiband eller vad du kallar det. En modell du kanske själv använt som hjälp vid ex. pull-ups? Passande för tuffare tag än miniband och gummiband med handtag, tack vare sin längd och tålighet. Här visar jag dig några förslag på övningar för överkroppen och nästa vecka kan du förvänta dig ett med underkroppsfokus.

O.B.S. Filmens tempo är dubbelt så snabbt mot verkligheten. Kör i din egen takt och reglera till önskat motstånd genom att ändra längd på ditt träningsband.

Stark med tjockt träningsband – 6 övningar för överkroppen

  1. Axelrotation utåt  – håll armbågen i ca 90° och rotera utåt med axelkraft, uppmjukande inför…
  2. Rodd – stående eller sittande. Dra mot nedre delen av magen, knip åt mellan skulderbladen, bromsa på tillbakavägen.
  3. Tricepsdrag över huvudet – armbågarna pekar snett uppåt med axelbredd emellan, dra med kraft från baksida överarm, bromsa på tillbakavägen.
  4. Bröstpress – tryck ut med aktiverade bröstmuskler, bromsa på tillbakavägen.
  5. Bicepscurl – håll överarmarna intill kroppen, dra, spänn framsida överarm, bromsa på vägen ner.
  6. Sidoplanka med axeldrag – stabil sidplanka med styrka från bålen, dra med rak arm och kraft från baksida axel.

2 olika förslag på upplägg:                           

  • Klassiskt: 3 x 12 repetitioner per övning och sida, antingen en övning i taget eller ett set av varje övning direkt efter varandra i 3 varv.
  • På tid: 3 x 45 sekunder per övning och sida med 15 sekunders vila mellan varje set.

Kram och lycka till om du provar! /A

Gillar du övningar med tjockt gummiband rekommenderar jag även:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras