15 minuters gummibandsträning med 7 övningar för hela din kropp

gummibandsträning

Åren går, men gummiband består som ett superredskap.

För dig som kör hemma, utomhus, på en resa i sommar…  kommer ännu ett pass för gummibandsträning, med bilder från bloggarkivet. Året var 2010 om jag inte minns fel, då jag var med och visade övningar i Expressens hälsobilaga. Kanske lite små bilder, men jag hoppas du ser, annars förklarar jag även i text under respektive övning. Hur som helst såpass bra gummibandsträning att det vore synd att inte dela med mig. Något till veckans din sommarträning kanske?

15 minuters gummibandsträning med 7 övningar för hela din kropp

gummibandspass

1. Knäböj + axelpress

» Vad: rumpa, lår, axlar

» Hur: Utgå från en djup knäböj där du står på gummibandet och håller handtagen vid axlarna. Sträck på benen och pressa upp mot taket.

2. Sittande enarmsrodd

» Vad: rygg, baksida axlar

» Hur: Vira gummibandet runt ena foten och håll med motsatt hand. Starta med utsträckt arm och skuldra, dra först bak axeln och sen bandet mot nedre delen av magen. Knip åt mellan skulderbladen, bromsa tillbaka till startpositionen.

gummibandspass

3. Enarms axeldrag åt sidan

» Vad: axlar

» Hur: Stå på bandet med ena foten och håll i motsatt hand. Jobba nära kroppen, från nedre delen av magen och upp tills armbågen är i axelhöjd/strax ovanför. Spänn till i axeln, bromsa tillbaka till startpositionen.

4. Höftlyft med motstånd

» Vad: rumpa, baksida lår, höft

» Hur: Ligg på rygg med gummibandet spänt över höften. Pressa höften upp mot taket och spänn rumpan, bromsa tillbaka till startpositionen.

gummibandspass gummibandsträning

5. Draken med skulderdrag

» Vad: rumpa, baksida lår, rygg, baksida axlar

» Hur: håll i gummibandet, aktivera bålen och hitta balans på ett ben. Fäll framåt i höften samtidigt som du drar isär gummibandet med kraft från baksida axlar. Knip åt och bromsa tillbaka till startpositionen.

6. Axeldrag till bröstet

» Vad: axlar

» Hur: stå på gummibandet med en/båda fötterna och håll i varje ände. Dra med kraft från axlarna och armbågarna ut åt sidorna/uppåt. Knip åt i axlarna, bromsa tillbaka till startpositionen.

gummibandsträning

7. Köttbullen

» Vad: mage/core

» Hur: ligg på rygg med sträckta ben och armar över huvudet, hållandes i gummibandet. Med kraft från bålen och naveln ”in mot ryggraden” – dra knäna mot bröstet samtidigt som du kommer fram med gummibandet över dom. Spänn till extra i magen, bromsa tillbaka till startpositionen.

Upplägg: Gör varje övning i 1 minut direkt efter varandra. Vila 1 minut och upprepa 1 varv till.

Min tanke är något du snabbt kan smyga in mellan andra sysslor, i samband med en promenad eller annat, men öka med fler varv om du önskar ett längre och tuffare gummibandspass. Kram och lycka till! /A

Fler rekommenderade pass med gummibandsträning:

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.