Perfekt stretch för löpare – fin rutin med 5 övningar

Tycker du det är tråkigt att stretcha?

Mata in en rutin av stretch för löpare som till slut går av bara farten efter din runda, innan du hinner lägga energi på vela. Att ta hand om begränsande stelheter och skavanker är ju sällan förknippat med jubel, men å andra sidan är det ännu tristare att ha dom kvar. Därför fortsätter jag traggla med min knäprehab, core- och rörlighetsträning, orsakad av löpning, stillasittande och livet. För att fortsätta med just det – löpning, stillasittande och livet, haha. Värt att jobba in en rutin inför!

I en tidigare Reel på Instagram visade jag dig dig en liknande ”after run routine” med stretch för löpare + som tränar din styrka och stabilitet runt knän, höft, fotled, samt mjukar upp och stärker din core. Och här ett annat inlägg med stretchövningarna, men jag tycker det är så härligt i solen såhär års, så nu visar jag dig ännu ett klipp inför sommaren. Får du inte upp det här i bloggen hittar du det HÄR på Instagram!

https://www.instagram.com/p/Cdr7wqOj9GV/

Perfekt stretch för löpare – fin rutin med 5 övningar

☆ 1. Stretch av höftböjaren

⭐︎ Varför? sträcka ut kring höften
⭐︎ Hur? skjut fram höften mot ett böjt främre knä, håll ca 5 sek/sida

☆ 2. Stretch av baksida lår

⭐︎ Varför? sträcka ut baksida lår och sätet
⭐︎ Hur? sträck på främre benet, fäll över i höften med rak rygg, håll ca 5 sek/sida

☆ 3. Stretch av utsida lår, höft och hela sidan

⭐︎ Varför? sträcka ut sidan av låret, höften och överkroppen
⭐︎ Hur? ta tag i stolpen med främre benet mot motsatt sida (böjt eller rakt) och håll ca 5 sek/sida

☆ 4. Stretch av rumpan

⭐︎ Varför? sträcka ut stora sätesmusklerna
⭐︎ Hur? böj ena benet i ca 90° framför dig, fäll överkroppen framåt ochhåll ca 5 sek/sida

☆ 5. Stretch av framsida lår

⭐︎ Varför? sträcka ut framsida lår och kring knä
⭐︎ Hur? ta tag om ena vristen och dra mot rumpan med parallella knän. Håll ca 5 sek/sida

Upprepa fler gånger per sida om du vill och behöver. Sen går åsikterna isär om stretcha ger någon fysisk effekt, men jag upplever minskad stelhet + en avkopplande avslutning på ett pass, ofta så som i det här klippet från i söndags.

Ha en skön stretchstund och lycka till med din löpning, kram! /A

Fler rekommenderade lästips:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras