Råstark med 8 basövningar för hela din kropp

RÅSTARK?

Som i basövningar som gör dig ”stark inför livet”, men också känslan inombords. Att du står stabilt inför utmaningar i din väg, fysiska som mentala. Det tanken bakom övningarna jag ska visa dig, att bygga dig stark inifrån och ut med framför allt skivstång och dess tillbehör.

Om du minns har jag gett 2 träningsprogram för att bli råstark förr – ett med klassiska basövningar med vikter och ett  helt utan. Kika in och komplettera gärna det nedan med dom eller tvärtom.

Syftet?

Det handlar inte om att få stora, ”slimmade” muskler, även om du kan ha det med och vara riktigt stark. Min tanke med att köra basövningar för att bli råstark ligger ändå inte på det visuella, utan att bli tålig inför oväntade rörelser och belastning. Eller väntade för den delen, som att lyfta upp ett barn på höften, en tung matkasse i andra handen eller knuffa igång bilen.. ja du fattar.

Här visar jag dig 8 av mina personliga favoriter + skön rörlighetsträning att mjuka upp med innan. Dessutom hittar du förslag på hur du kan kombinera dom till 2 baspass, t.ex. för träning 2 dagar i veckan längre ner. Komplexa basövningar där hela kroppen och sinnet aktiveras i varje övning kräver mer än isolerade, därför kan det vara bra att hålla sig till ett par per pass, så att du orkar hålla fullt fokus på kraft och teknik vid varje.

Får du inte upp filmen i bloggen hittar du den här på Instagram.

Råstark med 8 basövningar för hela din kropp

1. Raka marklyft

➤ Tränar: baksida lår, rumpa, core, rygg, greppstyrka

2. Push press

➤ Tränar: Axlar, core, armar, bröst

3. Utfallsgång

➤ Tränar: rumpa, lår, core, balans

4. Rodd

➤ Tränar: rygg, armar, axlar, core, greppstyrka

5. Dragon squat

➤ Tränar: rumpa, lår, core, knästabiltet

6. Dips

➤ Tränar: axlar, bröst, triceps, core

7. Hip thrust

➤ Tränar: rumpa, lår, core, höftstabilitet

8. Stående sidorotation

➤ Tränar: core

Hur? Plocka ut övningar du önskar att lägga in i din träningsplan eller kombinera alla till exempelvis 2 träningspass. Förslag:

Pass 1 – fokus baksida:

  • Raka marklyft
  • Utfallsgång
  • Stående rodd
  • Hip thrust

Pass 2  – fokus framsida:

  • Push press
  • Dragon squat
  • Dips
  • Stående sidorotation

Några av dessa körde jag förra veckan och passade på att filma, JUST eftersom dom ger mig så mycket. Och egentligen är vi ganska lika, så jag är nästan 100 på att du kommer gilla dom med. Kram och kör hårt! ♥/A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras