Släpp din kom-i-form-stress inför sommaren – 7 tankar

återblick

Sommaren är här och med den – ofta ”kom-i-form-stress”.

Eller hur känner du? Själv känner jag mig mest som på bilden, avslappnad utan tanke på något ”kom-i-form” (trivs i den jag är), men inte helt bekymmerslös. Jag tycker mycket är positivt med mitt jobb på en av landets största webbsajter inom träning- och hälsa, men det finns såklart även baksidor. Som att behöva publicera artiklar jag själv inte kan stå för. Betydligt färre nu för tiden.

Jag ser en positiv utveckling med mindre snack om quickfix och större utrymme för olika slags kroppar i media. Och jag gör mitt bästa för att formulera så att artiklar och blogginlägg INTE ska stressa och ge dålig magkänsla till dig som läsar. Jag själv vet var jag står och har lärt mig filtrera bort intryck jag inte mår bra av, men jag tänker på alla som inte gjort det, eller är i en svajig period i livet?

Jag är så TRÖTT på alla budskap som försöker få oss att känna oss odugliga. Det finns ingen anledning till att ”gå ner 5 kg till sommaren” om du redan har en frisk kropp du mår bra i, bara för att bikinimodellerna är trådsmala med magrutor. Och det här vet du säkert redan, men jag kan förstå dig som tvivlar. ”Alla andra deffar ju ner sig just nu. Borde inte jag heller nöja mig?”

”Belöningen för anpassning är att alla gillar dig, utom du själv.”

Rita Mae Brown

Jo, det är ok att vara nöjd. Precis som att inte älska varje millimeter av sin kropp, men ändå tycka om den av andra skäl. Att helt enkelt (eller svårt?) inte lägga så stort fokus kring kroppens utseende, utan vad man kan uppleva med den. Som psykologen Yvonne Lin sa – ”vad ska du ha en sexig kropp till utan sexlust?”. Och du har förmodligen betydligt större glädje av en vältränad kropp rent fysiskt än en som mest SER vältränad ut på ytan.

Lovisa ”Lofsan” Sandström sa det så bra i senaste avsnittet av Träningspodden med titel ”Kroppsångest”. Lyssna här, speciellt i slutet där ämnet tas upp. Du kan ALDRIG se på en människa hur den mår på insidan och känner för sin kropp. Och det är aldrig fel på dina känslor, men som Lofsan också sa – dom ÄR inte du och dom går över. Men i stunder av tvivel kan några tankar ändå lätta så..

Släpp din kom-i-form-stress inför sommaren – 7 tankar

  1. Flytta fokus från din kropp till allt det fina runt omkring dig. OCH det du faktiskt gillar hos dig själv.
  2. Sluta jämföra! Tål att upprepas och gäller även med ditt egna förflutna. Släng gamla ”trånga kläder” och köp nytt du känner dig snygg i.
  3. Tänk funktion framför utseende. Allt du faktiskt får uppleva tack vare din kropp. Orka vardagligheter som äventyr, lyfta tungt, springa långt.. eller rent hälsomässigt: sova gott, ha regelbunden mens (därmed kunna få barn), sexlust..
  4. Efter sommaren – vem vill du vara då? Och ännu längre fram, hur vill du leva ditt liv? Sommaren är kort, medan hälsa är ett livsprojekt.
  5. Läs:”du är ok – 5 läsvärda blogginlägg för självkänslan”.
  6. Läs: ”vikten av vikten – om kroppsfett och att bli kompis med sin kropp”.
  7. Sist men inte minst – var inte så hård mot dig själv. Och då menar jag framför allt i tankarna.

”Ska DU säga!”. Jo, jag må se ”smal” ut i vissa ögon, men det beror på många saker. Gener, rutiner, en tuff period och såklart – mitt stora träningsintresse. Men jag tränar inte för någon ”beachform”, den har vi ju alla redan. Visst är jag fåfäng ibland, men det jag tycker är attraktivt är snarare utstrålning och självförtroende än en viss kroppsform.

Jag har vägt mer och mindre, mått bättre och sämre i perioder, men kroppens utseende har inte varit det avgörande för mitt mentala mående. Däremot att den funkat fysiskt i form av energi, skön sömn, regelbunden mens, livslust.. som gett självförtroende och fått mig att känna mig snygg. Klyschigt som tusan, men insidan ÄR viktigast – även för utsidan.

Samtidigt dömmer jag ingen som vill/behöver gå ner i vikt för hälsans skull eller av andra skäl. Alla har inte en bakgrund med ätstörningar eller psykisk ohälsa, d.v.s. är i riskzonen för att bli sjuka av medvetet deffande och allt vi gör med genuin omtanke om oss själva ser jag som positivt. Det här inlägget är främst för dig som pendlar några kg upp och ner inför/efter sommaren utan att behöva det och framför allt – som egentligen inte mår bra av det.

Kram! /A

P.S. Inlägget är en repris från förra året om du känner igen det, men det är ju samma stress varje år, varför jag valt att återpublicera det. D.S

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.