6 favoriter för en starkare överkropp – och varför

Om jag ska ge dig 6 av mina absoluta favoriter med extra kärlek till din överkropp i present?

Svårt. Det finns ju så många bra övningar för en starkare överkropp jag vill visa dig och ibland är det en viss känsla man vill åt. Den du ser här på bilden t.ex., det är något speciellt i ett kraftfullt grepp. Som att knyta näven riktigt hårt när du är arg eller taggad du vet, typisk powerkänsla. Du kanske har en helt annan uppfattning, så här fokuserar vi mer på det rent funktionella med övningarna, men ändå lite av mina personliga syften. Varsågod att sno:

Får du inte upp klippet här i bloggen hittar du det här på Instagram.

6 favoriter för en starkare överkropp – och varför

https://www.instagram.com/p/CdTgM2LuKNW/

1. Botten-upp-press med kettlebell

➤ Vad? Axlar, grepp, core
➤ Varför? Styrka, stabilitet, skadefrihet

2. Chins (alt. med gummiband/excentriska)

➤ Vad? Rygg, armar, grepp, core
➤ Varför? Styrka och för mig – mål i åratal att klara! Kul att nu vara stabil på 5 strikta vid 4 set/pass 🙂

3. Omvända flyes i cabelcross

➤ Vad? Baksida axlar
➤ Varför? Sätta axlarna ”på plats” efter all skärmtid/lyft frampå

4. Hög rodd i dragmaskin

➤ Vad? Rygg, baksida axlar
➤ Varför? Se ovan + skön tycker jag. Hittar kontakt på rätt sätt

5. Gorillarodd med kettlebells

➤ Vad? Rygg, baksida axlar, grepp, core, armar
➤ Varför? Heltäckande, jämnsidig styrka för in- och baksida

6. Smala push-ups med kettlebells

➤ Vad? Triceps, axlar, bröst, core, grepp
➤ Varför? Du kan jobba med stort rörelseomfång = mer krut till ovan.

▪️Upplägg?

Mitt upplägg från filmen i lördags var 3 set med 5-12 reps per övning och sida i all ”enkelhet”, men du anpassar såklart efter dig och din utrustning etc.

Film på önskemål av majoriteten efter gårdagens omröstning i min story på Instagram, men hade räckt med att EN (du ♥t.ex.) ville ha upplägget. Eller jag, för det med att leka producent (klippa, klistra, skapa) är som en fest i sig för min konstnärssjäl. Den + träning = drömkombo. Så varsågod att sno det du behöver rakt ut ur skärmen, övningar, stämning.. och önska gärna mer du vill se, kram! /A

Fler träningstips för en starkare överkropp:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras